Heeft u vragen over uw online verzuimmelding of aanvraag loonderving? Lees hieronder de meest gestelde vragen en antwoorden. Wordt uw vraag niet beantwoord? Neem dan een kijkje bij de andere FAQ’s of neem contact op met de helpdesk van MijnCN. Voor inhoudelijke informatie over loonderving, kijkt u op de website van RCN-unit SZW.
In het geval van ziekte of een bedrijfsongeval meldt u het verzuim op de eerste werkdag dat uw werknemer niet in staat is om te werken. ‘Opsparen’ van aanvragen voor loonderving kan dus niet meer binnen de nieuwe werkwijze! Een aanvraag voor zwangerschapsverlof dient u in tussen vier en twee weken voor de ingang van het verlof.
Om verzuim te melden heeft u onder andere de volledige naam, het sédula-nummer en CRIB-nummer en de meest recente loonstrook van de werknemer nodig. Ook moet u het telefoonnummer waarop uw werknemer overdag bereikbaar is doorgeven. Dit wordt gebruikt zodat de RCN-unit SZW contact op kan nemen met uw werknemer voor een medisch consult.
U moet dit alleen melden als uw werknemer eerder of later aan het werk gaat dan met de verzekeringsarts is afgesproken. De afgesproken datum leest u in het besluit dat u ontvangt via ons webportaal. Alleen als uw werknemer eerder of later aan het werk gaat, stuurt u een email aan ld.szw@rijksdienstcn.com of neemt u telefonisch contact op met de RCN-unit SZW.
Ja. De eerste keer dat u als werkgever inlogt in het webportaal moet u zich registeren. Daarna kunt u verzuim melden. U maakt een bedrijfsaccount aan op MijnCN. Bekijk hier hoe dit werkt. U moet uw zakelijke CRIB-nummer en e-mailadres gebruiken bij het aanmaken van een account. Nadat u bent ingelogd klikt u onderin op ‘Naar mijn SZW’.
Omdat SZW zowel persoonlijke informatie ontvangt als verzend, is extra beveiliging noodzakelijk. Het gebruik van 2-Factor Authenticatie voor de online diensten van SZW is daarom verplicht. Lees hier meer over 2-Factor Authenticatie.
De werknemer die vanwege ziekte of een bedrijfsongeval niet werkt, moet bereikbaar zijn tijdens kantooruren. De RCN-unit SZW neemt binnen twee werkdagen na de melding telefonisch contact op met uw werknemer. Verder moet de werknemer bereid zijn om informatie te geven over haar of zijn medische toestand. Bij verzuim vanwege zwangerschapsverlof vraagt de RCN-unit SZW een verklaring van de verloskundige op.
U kunt wijzigingen aanbrengen in uw aanvraag. Als dit niet (meer) mogelijk is, kunt u contact opnemen met de RCN-unit SZW zodat wij de fout kunnen herstellen.
Als u de eerste pagina volledig heeft ingevuld, worden uw antwoorden automatisch opgeslagen. Als u de eerste pagina nog niet heeft ingevuld, moet u opnieuw beginnen. Onthoud dat uw melding bij ziekte of een bedrijfsongeval op de eerste verzuimdag gemeld dient te worden.
Ja, u kunt iemand anders machtigen om de melding voor u te doen. Lees hier meer over machtigen.
Nee. Het is binnen de nieuwe werkwijze alleen mogelijk om een online aanvraag voor loonderving te doen via MijnCN. U kunt geen gebruik meer maken van de gele en witte kaart .
Wanneer de gegevens over uw werknemer compleet zijn, worden deze direct verwerkt en krijgt u een reactie. Als uw aanvraag wordt toegekend, krijgt u uiterlijk binnen twee weken na onze reactie de eerste betaling via de Belastingdienst Caribisch Nederland.
Ja, u ontvangt altijd een reactie met daarin een toekenning of een afwijzing via ons webportaal. In onze reactie staat ook een uitleg van ons besluit. Als u het hier niet mee eens bent, kunt u bezwaar maken. Lees hier hoe u bezwaar kunt maken.
Heeft u problemen met het systeem? Neem dan contact op met de helpdesk van MijnCN. Als u hulp nodig heeft bij het online melden van verzuim voor uw aanvraag loonderving, kunt u contact opnemen met RCN-unit SZW. De medewerkers van de afdeling loonderving staan u graag te woord of helpen u met uw aanvraag in onze kantoren op Bonaire, Saba of Sint Eustatius.
Voor meer informatie over loonderving en uw rechten en plichten bij verzuim van uw werknemers, kunt u kijken op de website van RCN. Als u aanvullende vragen heeft kunt u contact opnemen met de RCN-unit SZW.
Nee, dan hoeft u niet nogmaals uw account te verifiëren.